টাই সংস্কৃতিৰ জীৱন্ত প্ৰতীক: চাও ম' জোনাৰাম চাংবুন ফুকন ණ...ড° গিৰিন ফুকন, মৰাণ


            এই কথা সকলোৱে বিদিত যে আহোমৰ পণ্ডিত পুৰোহিত শ্ৰেণীৰ মহন দেউধাই - বাইলুঙ (ম'হুঙ-ছাঙ বুন- ম'প্লঙ) সকলে স্বাধীন অসমৰ গৌৰৱোজ্জল যুগৰ বুৰঞ্জী, ধৰ্ম,  সমাজ ব্যৱস্থা , সামাজিক ৰীতি-নীতি,  আচাৰ ব্যৱহাৰ আদিৰ কথা বৈজ্ঞানিক পদ্ধতিৰে টাই ভাষাত লিপিবদ্ধ কৰি এটা আপুৰুগীয়া সাহিত্য সংস্কৃতিৰ ধাৰা বহন কৰি আহিছে ৷ তেওঁলোকৰ প্ৰচেষ্টাত সৃষ্টি হোৱা টাই আহোম বুৰঞ্জী সাহিত্যই প্ৰাক বৃটিছ যুগৰ ছশ বছৰীয়া স্বাধীন অসমৰ এটি ধাৰাবাহিক আৰু নিৰ্ভৰযোগ্য বিতং ইতিহাস দাঙি ধৰিবলৈ সক্ষম হৈছে ৷
            কালৰ কুটিল গতিত টাই আহোম চাও-ফা সকলকে ধৰি অন্যান্য আহোমসকলে হিন্দু ধৰ্ম গ্ৰহণ কৰি তেওঁলোকৰ ব্যক্তিগত আৰু সামাজিক কাম - কাজত নতুন আৰ্য সংস্কৃতিৰ উপাদানসমূহক আকোঁৱালি ল'বলৈ আৰম্ভ কৰিছিল ৷ কালক্ৰমত টাই আহোমৰ নিজা ভাষা-সংস্কৃতি চৰ্চা প্ৰায় নাইকীয়া হোৱাৰ উপক্ৰম হৈছিল ৷ তৎস্বত্বেও মহন-দেউধাই-বাইলুঙ - এই তিনি ফৈদে টাই ভাষা সংস্কৃতি চৰ্চাৰ ধাৰাবাহিকতা ৰক্ষা কৰি টাই আহোমৰ চহকী ঐতিহ্য আৰু পৰম্পৰা সমূহ ৰক্ষাৰ কামত ব্ৰতী হৈছিল ৷ তেওঁলোকে চহকী ঐতিহ্যৰে পৰিপূৰ্ণ সাঁচিপতীয়া পুথিসমূহ সযতনে সংৰক্ষণ কৰাকে ধৰি টাই আহোম লোক সকলৰ মাজত প্ৰচলিত ভিন্ন পৰম্পৰা বোৰ ৰক্ষা নকৰা হ'লে 'টাই ভাষা সংস্কৃতি' বৃহৎ অসমীয়া ভাষা সংস্কৃতিৰ অংগৰূপে স্বীকৃত নহ'লহেঁতেন ৷ এনে পটভূমিৰ পৰিপ্ৰেক্ষিতত চাও ম' জোনাৰাম ছাঙবুন ফুকনৰ কৃতি আৰু কৃতিত্বক আমি শলাগ লব লাগিব ৷ যি কেইগৰাকী পুৰোহিত পণ্ডিতে নিজা ভাষা কৃষ্টি-সংস্কৃতি আদি চৰ্চাত আজীৱন আত্মনিয়োগ কৰি নিজৰ জাতীয় ঐতিহ্য পুনৰুদ্ধাৰ, ৰক্ষণাবেক্ষণ আদিৰ ক্ষেত্ৰত অগ্ৰণী ভূমিকালৈ অন্যসকলকো এই ক্ষেত্ৰত অগ্ৰাহাম্বিত কৰি তুলিছিল সেই সকলৰ ভিতৰত জোনাৰাম ছাঙবুন ফুকন আছিল অন্যতম ৷

মহন দেউধাই বাইলুঙ সকলৰ ভিতৰত ঐতিহ্যমণ্ডিত ফূ চেউ ছাঙ বুন ডাঙ-দেঙ কন তুন মান বংশত ১৯৪৫ চনতে জন্মগ্ৰহণ কৰি টাই ভাষা সাহিত্য চৰ্চা আৰু সংৰক্ষণত ব্ৰতী হৈ আগবঢ়োৱা বৰঙণিৰ বাবে আমি তেওঁৰ ওচৰত চিৰ কৃতজ্ঞ হৈ ৰম ৷ অতি অভাৱ-অনাটন আৰু অনেক ঘাট প্ৰতিঘাট নেওচি টাই ভাষা-সংস্কৃতি বিকাশৰ অগ্ৰণী অনুষ্ঠান - পাটসাঁকো কেন্দ্ৰীয় টাই বিদ্যালয়,  মহন -দেওধাই -বাইলুঙ সন্মিলন,  টাই যাদুঘৰ শিৱসাগৰ,  পূৰ্ব্বাঞ্চল টাই সাহিত্য সভাৰ নিচিনা অনুষ্ঠান গঢ়ি তোলাত ছাঙবুন ফুকনৰ বৰঙণি উল্লেখযোগ্য ৷ তদুপৰি তেওঁ টাই আহোমৰ সাঁচিপতীয়া পুথিবোৰ পঢ়ি ইবিলাকক অসমীয়া ইংৰাজীলৈ ভাঙনি কৰিছিল আৰু পুথি বিলাকৰ পৰা আহৰণ কৰা জ্ঞানেৰে বহুকেইখন গ্ৰন্থ লিখি উলিয়াইছিল ৷ তেনে কেইখনমানৰ গ্ৰন্থৰ নাম হৈছে - নাঙ হুন ফা চকলঙ বিধি,  লিক টাই,  আহোম প্ৰাইমাৰ , চাও লুঙ ছ্যুকাফা , মোৰ অমৰ জীৱন কবিতা,  অসম বুৰঞ্জীৰ জীউ শ্বহীদ নাঙ জয় ছেঙ তে,  পূজা বিধি,  আহোম ভাষা,  এলাইনমেন্ট কনচেপ অফ চাও এণ্ড তাও,  মোৰ গীতৰ কবিতা ৷ এই গ্ৰন্থবোৰ টাই ভাষা সাহিত্য ভঁৰাললৈ অতুলনীয় অৱদান বুলি বিবেচিত হৈছে ৷ এই পুৰোধা ব্যক্তিজনে সুদীৰ্ঘকাল কেন্দ্ৰীয টাই বিদ্যালয়ত শিক্ষকতা কৰি যুৱ প্ৰজন্মক যি বাট দেখুৱালে তাৰ বাবে তেওঁ আমাৰ মাজত সদায়ে চিৰস্মৰণীয় হৈ ৰ'ব ৷ মূৰত পাগুৰী,  কান্ধত থুঙ ( মোনা)  , গাত চাপকনৰ সৈতে পটলুঙ পৰিহিত বিৰল ব্যক্তিত্বৰ অধিকাৰী এইজন টাই ভাষা - সাহিত্যৰ সাধকৰ চাল-চলন , কথা-বতৰা,  আচাৰ ব্যৱহাৰ,  পিন্ধন- উৰন,  খাৱন - শোৱন সকলোতে টাই সংস্কৃতি প্ৰতিফলন ঘটিছিল ৷ আচলতে তেওঁ আছিল টাই সংস্কৃতিৰ জীৱন্ত প্ৰতীক ৷
        টাই আহোমৰ পুৰোধা ব্যক্তি তথা কিংবদন্তি পুৰুষ ছাঙবুন ফুকনৰ লগত অতি নিবীড়ভাৱে মোৰ সম্পৰ্ক গঢ়ি উঠিছিল ৷ তেওঁৰ সানিধ্যই মোক আপ্লুত কৰিছিল আৰু যোগাইছিল কৰ্ম প্ৰেৰণা ৷ এই কথা তেওঁ মৰ্মে মৰ্মে উপলব্ধি কৰিছিল যে - এটা জাতিৰ মেৰুদণ্ড হৈছে ভাষা আৰু সংস্কৃতি ৷ সেয়ে ভাষা সংস্কৃতিৰ বিলুপ্ত ঘটিলে যেই জাতিৰ আত্মপৰিচয়ৰ অস্তিত্বৰ বিপদাপন্ন হয় ৷ এনে সংশয়ৰ প্ৰতি লক্ষ্য ৰাখি টাই ক'লা- কৃষ্টি সংস্কৃতিক জীয়াই ৰাখিবলৈ তেওঁ মনে প্ৰাণে যত্ন কৰিছিল ওৰে জীৱন ৷ জীৱনৰ প্ৰতিটো ক্ষণত ব্ৰতী হৈছিল এই উদ্দেশ্য সাধন কৰিবলৈ ৷  টাই ভাষা সংস্কৃতিকে ধৰি অসমৰ জনগোষ্ঠীয় কৃষ্টি সংস্কৃতিসমূহ বিকাশ ঘটিলেহে যে বৃহৎ অসমীয়া জাতি জীয়াই থাকিব এই কথা ছাঙবুন ফুকনে আন্তৰিকতাৰে অনুধাৱন কৰিছিল ৷

কথা বতৰা আৰু ব্যৱহাৰত অত্যন্ত নম্ৰ ছাঙবুন ফুকন কোনো পৰিস্হিতিতে অনুভূতিপ্ৰৱন হোৱা নাইবা কাৰোবাৰ অশালীন ব্যৱহাৰ কৰা দেখা নগৈছিল ৷ সামাজিক দায়বদ্ধতা , সততাবোধ,  কৰ্ত্তব্য পৰায়ণতা , শৃংখলাবদ্ধতা,  ন্যায়নিষ্ঠ,  পৰিপাটিতা আছিল তেওঁৰ জীৱনৰ মূল মন্ত্ৰ ৷ ধীৰ স্হিৰ,  কৰ্ত্তব্যনিষ্ঠ,  অধ্যাৱসায়ী আদি গুণৰ অধিকাৰী এই মানুহজনৰ চাল-চলন, কথা-বতৰা আৰু জীৱন ধাৰণ আছিল অতি বৈচিত্ৰপূৰ্ণ ৷
      ছাঙবুন ফুকনৰ লগত গঢ়ি উঠা সান্নিধ্যই আজিও মোৰ মন পুলকিত কৰে ৷ অতি সহজ-সৰল উদাৰ চিতৰ মানুহজনৰ সৌম্যভাৱৰ অন্তৰালত থকা মৃদু স্বভাৱে আৰু অল্পভাষীতাই আনি দিয়া গম্ভীৰ ব্যক্তিত্বক উপলব্ধি আৰু উপভোগ কৰি আমাৰ মন উদ্বেলিত হৈছিল ৷ এই কথা নিশ্চিত ভাৱে কব পাৰি যে অক্লান্ত পৰিশ্ৰমী,  অধ্যয়নশীল কথা বতৰাত অতি নম্ৰ পৰিশীলিত ব্যক্তিত্বৰ অধিকাৰী ছাঙবুন ফুকন এজন অতি সাধাৰণ লোক যেন লাগিলেও সাধাৰণ যেন লগা এই লোকজনৰ ভিতৰত সোমাই আছিল এক অসংগ্ৰামী সত্তা ৷
       সহজ - সৰল মৃদুভাষী টাই ভাষা সাহিত্যৰ আজীৱন পূজাৰী গৰাকীৰ মৃত্যুত আমি মৰ্মাহত হৈছো আৰু তেওঁক শ্ৰদ্ধাৰে সোঁৱৰিছো ৷ এই টাই ভাষা সাহিত্যৰ পূজাৰীজনাৰ আদৰ্শৰ দ্বাৰা অনুপ্ৰাণিত হৈ টাই ভাষা সংস্কৃতিৰ বিকাশৰ বাবে আত্মনিয়োগ কৰিব পাৰিলেহে তেওঁৰ প্ৰতি প্ৰকৃত শ্ৰদ্ধা জনোৱা হ'ব ৷ আহক আমি এই ব্যক্তিক্ৰমী মানুহজনৰ অসম্পূৰ্ণ কামখিনি সম্পূৰ্ণ কৰি তেওঁৰ আকাংশিত উদ্দেশ্য সাফল্যমণ্ডিত কৰিবলৈ সংকল্প গ্ৰহণ কৰোঁ ৷